Serier

Her kommer min anmeldelse af forskellige serier, samt et kort resume over seriernes handlinger

Krøniken (2004)

Krønikken er efter min opfattelse og mening en utrolig inspirerende serie. Hvis man er til dramaserier fra gamle dage, så er dette helt klart serien at begynde med. Den er både medrivende og spændende. Jeg har selv set denne serie så mange gange at jeg for længst er stoppet med at tælle.

Kort fortalt om serien, så drejer den sig om hovedpersonen “Erik” som spilles af Ken Vedsegaard som i øvrigt spiller sin karakter rigtig flot efter min optik. Handlingen foregår i året 1949-1973 hvor der sker mange forskellige ting. “Erik” som er en del af en familiedrevet virksomhed “Bella” som laver radio/fjernsyn i tiden. Desværre har “Erik” en far “Kaj Holger” som spilles af Waage Sandø (endnu en af mine favoritskuespillere). Eriks far kan ikke acceptere at hans søn Erik får succes i livet, så han sætter en masse blokader op hen af vejen, men samtidig prøver han at skylde skylden på Erik selv.

Ulven kommer (2020)

En spændende serie om mishandling i hjemmet, desværre bare gjort langtrukken i forhold til handlingen bag filmen. Bjarne Henriksen som spiller hovedrollen er en kanon skuespiller, han er en af de skuespillere jeg synes rigtig godt om.

Kort fortalt om serien, så drejer den sig om en pige “Holly” som skriver en stil med voldsomme emner, læreren på skolen opfatter det som mistrivsel/vold i hjemmet og indberetter til socialrådgiver “Lars” som spilles af Bjarne Henriksen. Det er nu “Lars” opgave at finde sandheden frem, er det en opdigtet historie pigen “Holly” fortæller? Eller er det noget hun har oplevet selv? Hvem ved… det vil afslutningen fortælle.

Taxa (1997)

En serie hvor der altid er gang i den, fuldstændig som Taxa Branchen kunne forestilles tilbage i tiden.

Kort fortalt om serien, så drejer den sig om en Taxa Central (Krone Taxa) som af flere omgange bliver forsøgt overtaget af konkurrenten (City Bilen). Der sker selvfølgelig også en masse andet drama undervejs som er spændende, men hoveddelen bygger på at “Verner” som spilles af John Hahn-Petersen (endnu en favoritskuespiller) som pludseligt står med ansvaret for Taxa Centralen alene da hans bror “Preben” som spilles af Waage Sandø bliver indlagt med blodprop. “Verner” har svært ved at styre sit alkoholmisbrug, men skal samtidig være overhovedet og direktøren bag Taxa Centralen (Krone Taxa) hvilket giver ham store udfordringer hen af vejen.